lördag 1 september 2012

Demonglass (Hex Hall #2) av Rachel Hawkins

 

LÄS INTE OM DU INTE HAR LÄST HEX HALL, FÖRSTA BOKEN I SERIEN!

DSC_1831Sophie trodde att hon var en häxa, och därför blev hon skickad till Hex Hall, skolan för Prodigium, men Sophie har nyligen fått reda på att hon är en demon. Hon har så mycket krafter att det finns risk att hon skadar alla hon älskar. Dessutom är Archer Cross, den killen hon hade en crush på en agent för The Eye.

Sophie bestämmer sig för att åka till London och genomgå the Removal, som tar bort hennes krafter, eller dödar henne. Men Sophies pappa försöker övertala henne om att inte genomgå “the removal”, utan istället kontrollera sina krafter.

Men väl i London upptäcker Sophie att saker inte är som de ska…

Handlingen i boken utspelar sig mestadels i ett gigantiskt hus utanför London, där det finns otaliga rum och massor med kök, rummen är dessutom inte små. För att inte tala om biblioteket, det verkar helt awesome. Jag bara älskar miljön i den här boken. Jag vill vara i det där huset!

Jenna, Sophies bästa vän följer med till London, och detta tycker jag är bra, för Jenna är en väldigt bra karaktär. Jag gillar henne verkligen. Det skulle nog inte ha blivit lika spännande utan Jenna.

Sophie och hennes pappa gillar jag också, och deras relation utvecklas genom bokens gång, för innan har hennes pappa varit väldigt frånvarande, men nu ska han lära henne att kontrollera sina demonkrafter, eftersom han ju också är en demon.

Jag gillade den här boken jättemycket, till och med ännu mer än vad jag gillade Hex Hall. Sidorna bara flög förbi och innan jag visste ordet av så var den slut… Det var riktigt spännande och jag bara måste läsa den sista delen snart. Det jag gillade med boken var miljön, karaktärerna och handlingen, men inte så mycket kärleksproblemen. Varför måste alla YA böcker ha den berömda kärlekstriangeln? Men jag tyckte inte att det tog allt för mycket plats i boken, den största delen går åt till handlingen, faktiskt.

Jag gillar också Sophies kommentarer på allt, hon använder alltid så uppkäftiga men klockrena kommentarer, även när det verkar hopplöst.

Citat:

“Dad was at his desk when I opened the door, doing what all British people do when they're freaked out: drinking tea.”

“It just seems like overkill when you already have a dagger and I have superpowerful magic at my disposal.”
“‘Superpowerful?’”He stood up, a gold chain dangling from his fingers. “Let me remind you of two words, Mercer: Bad. Dog.”

Författare: Rachel Hawkins

Antal sidor: 359

Böcker i samma serie: Hex Hall, Spell Bound

Betyg: StjärnaStjärnaStjärnaStjärna(av 5)

Utläst: 26/8-12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar